Jos Thommassen

Over Jos

Jos heeft veel ervaring op het gebied van journalistiek tekenen na jarenlange bijdrages aan o.a. het BNdeStem, het Algemeen dagblad, Readers Digest, de Automatiseringsgids en Gezond Verstand. Zijn tekeningen dienen in de meeste gevallen als verbeeldende aandachtstrekker door de tekst van meestal columns of wetenschappelijke of journalstieke onderzoeksartikelen als het ware te vertalen naar een metaforisch beeld.

Een getekend beeld kan een tekst extra verhelderen of gewoon de lezer aanleiding geven om te gaan lezen, mede omdat een tekening in veel gevallen meer dan bij een foto een zichtbaar menselijke handeling in de tijd is waarin handschrift en overdrijving een rol spelen.

Naast het tekenen geeft Jos tekenles op een cultureel centrum in Breda aan jeugd, jongeren en volwassenen. Hij weet creatieve processen op gang te brengen, te sturen en in goede banen te leiden. Hij geeft de cursist veel houvast door voor te tekenen en voorbeelden aan te dragen.

Ooit zei hij hier over: 

“Tekenen gaat niet zozeer over het afbeelden van ideeën of het uitoefenen van een techniek. Tekenen is, door de lage drempel van techniek, het ideale werkgebied om leerlingen te leren intelligent te spelen met vormen en goed te leren kijken, maar vooral om te leren improviseren en intuïtie te gebruiken. Het is een prachtige manier om creativiteit aan te boren door het gebied in onze hersenen dat gaat over intuïtie, overzicht , durf en vertrouwen te stimuleren.”

Tekenen is ook vooral goed leren kijken naar vorm en het vinden van vorm. Het is veel meer dan natekenen van de werkelijkheid. Tekenen is doen en kijken wat er dan gebeurt, om er vervolgens weer op te reageren. Plezier is erg belangrijk, niet alleen vanwege het plezier zelf, maar ook omdat in de roes van plezier geen plaats is voor te veel nutteloos denkwerk waarmee de tekenaar zich uit het moment haalt. De lessen gaan over vorm, het verschil tussen relatief en absoluut, tussen efficiënt en effectief, tussen lineair en exponentieel, en tussen objectief en subjectief.

Ervaringen

St. JOOST kunstacademie, Breda

1980 – 1985

Monumentale vormgeving, tekenen, schilderen.

Opleiding bij Fontys, Tilburg

2015 – 2016

Duaal, bevoegdheid lesgeven creatieve vakken